Rýchlo do postieľok, veď už mesiac svieti. Rozlúčte sa s mackom ...

Autor: Katka Benková | 22.11.2012 o 23:03 | (upravené 22.11.2012 o 23:18) Karma článku: 7,46 | Prečítané:  715x

Keď hovorím o spánku, vždy mi prídu na myseľ večerníčky. Taký malý účinný rituál, ako uložiť deti spať. Ten o mackovi uškovi som milovala práve pre mackovu pesničku: „Rýchlo do postieľok, veď už mesiac svieti. Rozlúčte sa s mackom dobrú noc vám, deti." O koľkej idete spať? Ja nemám žiadnu vyhradenú hodinu a vždy sa všetko odvíja od toho, akú činnosť mám naplánovanú na druhý deň. Často sa mi tak stáva, že idem spať až hlboko po polnoci, mávala som však aj dni, keď som od únavy nezaspala vôbec. Myšlienky mi prúdili hlavou ako na štvorprúdovej diaľnici a upokojiť ich bolo nad moje sily. Na druhý deň som sa na všetko pozerala cez závoj únavy, moja koncentrácia bola znížená a moje pohyby spomalené, ale bola som zmierená s tým, že „noc, ktorú prebdiete, už nikdy nedospíte".

Je dôležité zaspať najneskôr medzi 23:00 a 24:00 hodinou. Prečo?

Nočný spánok je pre náš organizmus dôležitý nielen z hľadiska oddychu, ale i pre tvorbu významného hormónu nazvaného melatonín. Tento hormón (nazývaný aj hormón tmy)  je produkovaný v mozgu, v šuškovitom teliesku (epifýza), ale aj v sietnici a gastrointestinálnom trakte. Riadi naše biologické funkcie a významným spôsobom ovplyvňuje predovšetkým ženský organizmus. Jeho tvorba je však silne závislá od intenzity svetla.

Najviac melatonínu sa v tele vytvorí počas nočného spánku. Vtedy prebehne celým telom, obnoví poškodené bunky a pomôže organizmu pri regenerácii. Hladiny melatonínu vrcholia okolo druhej alebo tretej hodiny ráno a povzbudzujú obranyschopnosť organizmu proti rakovine, vírom a baktériám. V minimálnych množstvách sa tvorí i počas dňa, no význam týchto hodnôt je zanedbateľný.

Aby sa melatonínu vytvorilo čo najviac, je dôležité spať aspoň 8 hodín denne. Okrem dĺžky spánku má na jeho tvorbu vplyv tiež prostredie, v ktorom sa spánok odohráva. Ak totiž spíme pri rozsvietenej lampe, zapnutom televízore, alebo je náš spánok inak narušený svetlom, môže sa tvorba hormónu znížiť alebo úplne zastaviť. Najviac redukuje tvorbu modré a biele svetlo (žiarivky, halogénové výbojky), negatívny dopad má aj mesiac v splne.

Koncentrácia melatonínu v krvi je v noci asi 10 krát vyššia ako cez deň.
S narastajúcim vekom sa syntéza melatonínu znižuje postupne až na minimum. Závisí to aj od metabolizmu v pečeni.

Melatoním je silným antioxidantom, čo znamená, že zabraňuje poškodzovaniu DNA, a tým obmedzuje vznik rakovinového bujnenia, spomaľuje starnutie a zabraňuje odumieraniu mozgových buniek, chráni mozog pred degeneratívnymi ochoreniami, podporuje obranyschopnosť organizmu voči vírusom a baktériám, riadi produkciu pohlavných a rastových hormónov a tým ovplyvňuje našu telesnú hmotnosť, zvyšuje odolnosť voči stresu. Taktiež ovplyvňuje obeh krvi, krvný tlak, telesnú teplotu, metabolizmus tukov, cukrov a bielkovín.

Vedecké poznatky o pôsobení melatoninu potvrdzujú aj ľudovú múdrosť o tom, že spánok lieči.

Dodržiavanie pravidelných rytmov spánku a vstávania, tiež spánok v tme a pokoji môže predstavovať jednoduchý spôsob pre udržiavanie dobrého zdravia od narodenia po pokročilý vek.

Pokiaľ musíme v noci vstať, ísť do kúpeľne, na toaletu alebo sa napiť, použime pre krátkodobé nočné osvetlenie červené svetlo, ktoré svojou vlnovou dĺžkou nenaruší syntézu melatonínu v našom mozgu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?